Blog

Co Buduje Szczęście w Pracy?

31 marca 2021
Co buduje szczęście w pracy

Czy szczęście w pracy da się osiągnąć? Czy to tylko mit? Dla wielu praca może kojarzyć się z przykrym obowiązkiem, który trzeba wykonać każdego dnia. Na szczęście możliwe jest osiągnięcie zadowolenia z pracy. I nie jest to tylko kwestia wysokości zarobków. Wynagrodzenie jest z pewnością istotne, natomiast są też inne aspekty, które mają wpływ na satysfakcję z pracy. Opowiem o nich w dalszej części artykułu.

Na początku skupmy się na tym, dlaczego w ogóle warto dbać o zadowolenie pracowników?

Zadowolony pracownik bardziej angażuje się w swoją pracę, a to z kolei przekłada się na wydajność i skuteczność jego działań. Pracodawca na tym korzysta, ponieważ powierzone zadania są lepiej wykonywane, natomiast pracownik ma poczucie spełnienia. Kolejnym plusem jest to, że jeżeli ktoś lubi swoją pracę, to z pewnością będzie chciał pozostać w niej dłużej. Dzięki temu nie trzeba będzie szukać i szkolić nowej osoby, a pracownik będzie mógł się jeszcze bardziej rozwinąć i być może awansować na wyższe stanowisko.

Zanim przejdę do konkretów chciałabym podkreślić, że szczęście dla każdego może wyglądać nieco inaczej. Jednak są pewne kwestie, które według mnie są dosyć uniwersalne i bez nich ciężko jest to szczęście osiągnąć.

Jakie czynniki kształtują satysfakcję pracownika?

Gry wideo, piłkarzyki, a może strefa wypoczynku? Obecnie firmy prześcigają się w coraz bardziej atrakcyjnych benefitach, które mają na celu przyciągnąć i uszczęśliwić pracowników. Drobne przywileje również mogą zadecydować o wyborze firmy, jednak co tak naprawdę wpływa na długoterminową satysfakcję pracownika?

• Dobre relacje ze współpracownikami

Przyjazna atmosfera w zespole jest czymś niezbędnym, aby czuć się w miejscu pracy dobrze. Pomaga się rozluźnić i pozytywnie wpływa na samopoczucie. Z pewnością każdy z nas zna taką osobę, która niekoniecznie przepada za swoją pracą, ale zostaje w niej głównie ze względu na ludzi. Nie raz w pracy zawiązują się wspaniałe przyjaźnie. Bo to właśnie relacje międzyludzkie są kluczem do tego, żeby budować szczęście. Oczywiście to też zależy od tego na jakich ludzi trafimy i czy ich osobowość będzie nam odpowiadać.

Utrzymywanie dobrych relacji w pracy

• Dobre relacje z przełożonym

Współpracownicy to jedna kwestia. Drugą jest stosunek naszego przełożonego. Jeżeli dobrze dogadujemy się ze swoim szefem, połowa sukcesu za nami. Bo ile znamy osób, które narzekają na swojego przełożonego, przez co myśl o pracy przyprawia ich o zawrót głowy? Uznanie ze strony kierownictwa motywuje pracownika i zachęca do działania. Znajomość jego problemów i próba wspólnego poszukiwania rozwiązań może zdziałać cuda. Szczególnie dla osób, które są początkujące na danym stanowisku.

• Zaufanie

Co daje zaufanie w pracy? Poczucie bezpieczeństwa, lepszą jakość relacji między ludźmi, otwartość i szczerość wobec członków zespołu. Jeżeli dobrze czujemy się w pracy to chętniej angażujemy się w nasze obowiązki i współpraca jest dzięki temu bardziej efektywna. To wszystko sprawi, że będzie nam się znacznie lepiej pracowało. Jak widać korzyści jest sporo, dlatego tym bardziej warto to zaufanie budować.

• Empatia

Dla wielu ta cecha jest nadrzędną wartością. Niektórzy mogą zapytać: dlaczego? Czy w miejscu pracy jest ona istotna? Praca to najczęściej zbiorowisko ludzi o przeróżnych charakterach i światopoglądach. Bez empatii nie jesteśmy w stanie nawiązać z kimś dobrej relacji. Dzięki niej jesteśmy w stanie zrozumieć drugą osobę i spróbować jej pomóc, jeśli np. nie radzi sobie z jakimś zadaniem.

Empatia jest również niezwykle potrzebna w pracy z klientem, ponieważ może pomóc rozwiązać wiele problemów. Przykładowo w Evertop podczas tworzenia projektu, duży nacisk kładziemy na analizę wymagań, w której musimy dobrze zrozumieć potrzeby klienta. A jak to najlepiej zrobić? Odpowiedź jest prosta: wczuć się w jego potrzeby i postawić się na jego miejscu. Dzięki temu znajdziemy odpowiednie rozwiązanie i osiągniemy lepsze wyniki naszej pracy.

• Otoczenie

Ludzie są najważniejsi, jednak otoczenie jest równie istotne. Niektórzy lepiej czują się w open space, bo dzięki temu mają wokół siebie ludzi, a inni wolą pracować w bardziej kameralnym otoczeniu, co pozwoli im lepiej skupić się na swoich zadaniach. Trzeba pamiętać o tym, że każdy jest inny i każdy ma swoje preferencje oraz poczucie komfortu. Środowisko pracy również wpływa na samopoczucie i wydajność pracownika. W Evertop mamy o tyle komfortową sytuację, że do dyspozycji pracowników są obie te kwestie, a to za sprawą zeszłorocznej przeprowadzki do nowego biura. Nowoczesny klimat, większa przestrzeń i nowe miejsce z pewnością wpływają na jakość pracy.

Grupa ludzi pracująca przy laptopach

• Benefity

Przejdźmy teraz do bardziej przyziemnych spraw. Benefity w postaci piłkarzyków czy cotygodniowych owoców mogą wydawać się błahe. Nie są to rzeczy najważniejsze, ale z pewnością niejednemu umiliły dzień. A dodatkowe nagrody za pracę niewątpliwie wpływają na motywację pracownika. Co więcej, pakiet opieki medycznej bądź karta sportowa jest już praktycznie standardem w średnich i większych firmach.

Kolejnym aspektem są wyjazdy lub spotkania integracyjne. Takie inicjatywy są bardzo wartościowe w kontekście poznawania się i pogłębiania relacji pomiędzy pracownikami.

W Evertop co piątek spotykamy się w biurze na pizzy, a we wtorki zajadamy się pysznymi owocami. Takie urozmaicenia dnia są idealną chwilową odskocznią.

• Praca zdalna i elastyczność

Te czynniki są akurat kwestią indywidualną, ponieważ to zależy tak naprawdę od trybu życia danej osoby. Jednak w dobie pandemii możliwość pracy zdalnej z pewnością będzie ogromnym plusem. Oczywiście nie każda firma może tak pracować. Natomiast elastyczny czas pracy szczególnie przydaje się studentom lub świeżo upieczonym rodzicom, którzy są do dyspozycji np. w późniejszych godzinach. Nasza firma również daje takie możliwości, dzięki którym łatwiej pogodzić pracę z życiem rodzinnym.

Praca zdalna

• Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym

Nie samą pracą człowiek żyje i kiedyś trzeba odpocząć od myśli o niej czy natłoku zadań. Dlatego zachowanie balansu między pracą, a życiem prywatnym jest niezbędne dla zdrowia psychicznego. Przepracowywanie się i brak odpoczynku może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie i odwrotnie. Brak pracy i siedzenie bezczynnie cały dzień też nie prowadzi do niczego dobrego, dlatego tak ważne jest zachowanie odpowiedniej równowagi.

• Wynagrodzenie i premie

Oczywiście pieniądze to nie wszystko, jednak nie oszukujmy się – mają one duże znaczenie. Wysokość zarobków dla wielu może być głównym powodem zmiany pracy. Pracownik chce otrzymywać godziwe wynagrodzenie, które mieści się w normach dla danego stanowiska i miejsca pracy. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym zaangażowanie i ogólne zadowolenie z zatrudnienia są premie np. za ponadprzeciętne wyniki.

Jak tworzyć szczęśliwe miejsce pracy?

Na koniec kilka wskazówek co robić, żeby osiągnąć szczęście w pracy?

  • Rozwijać się.
  • Być szczerym w relacjach z innymi pracownikami oraz przełożonymi.
  • Przyznawać się do błędów i nie bać się poprosić o pomoc, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
  • Mieć szczery uśmiech i pozytywne nastawienie.

Podsumowanie

Szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik, bardziej produktywny. Dlatego warto mieć pozytywny wpływ na pracownika oraz dążyć do tego, aby czuł się w pracy jak najlepiej. Nawet małe, niepozorne kwestie mogą mieć znacznie. Oczywiście warto też pamiętać o tym, że udogodnienia w postaci benefitów typu owocowe wtorki czy śniadaniowe poniedziałki to nie wszystko. Jest wiele firm oferujących rewelacyjne udogodnienia, jednak otoczenie i ludzie niekoniecznie mogą nam odpowiadać. To jaka atmosfera panuje w biurze, ma znaczący wpływ na sukces firmy. Ponadto wszystkie elementy, o których wspomniałam w tym artykule są ze sobą powiązane. Dobre relacje wiążą się z empatią, a to z kolei idzie w parze z zaufaniem.

Oczywiście każdy ma inny system wartości i to co wpływa na zadowolenie pracownika zależy od osobowości czy priorytetów. Dla jednych najważniejsze będą zarobki, niezależnie od atmosfery panującej w firmie, a dla drugich wręcz odwrotnie – inni mogą przekładać dobre samopoczucie ponad wynagrodzenie. To już jest kwestia indywidualna.

Zatem czy warto budować szczęście w pracy? Spędzamy w pracy w zasadzie połowę swojego życia, dlatego myślę, że ważne jest, aby zadbać o samozadowolenie i komfort psychiczny.

Katarzyna Baron
Katarzyna Baron
Specjalista ds. Marketingu Stała bywalczyni festiwali filmowych, zagorzała czytelniczka i miłośniczka zwierząt.

scroll to top